Suplementy:

  • F - COLLAGEN MAX - mocne stawy i kości
  • F-VIT C 1000 - odporność i mocne stawy
  • BICAPS K2 D3 - mocne i zdrowe kości
  • F_LECITIN - prawidłowe krążenie i zdrowy kręgosłup
  • BICAPS Witamina B3 - prawidłowa praca układu nerwowego

Kolagen to główne białko budujące tkankę łączną w organizmie człowieka. Powieź odpowiada za prawidłowy poślizg tkanki podczas ruchu, niedobory kolageny usztywniają struktury powięziowe zaburzając prawidłowy rozkurcz mięśni. Kolagen charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na rozciąganie. Wchodzi w skład skóry, ścięgien, więzadeł, rogówki oka. Do 30 roku życia organizm ludzki produkuje kolagen w ilościach wystarczających, po 30 roku życia ilość produkowanego kolagenu przez organizm jest niewystarczająca i zaczynają się niedobory.

Kwas hialuronowy jest substancją, która naturalnie występuje w organizmie. W najwyższym stężeniu występuje w skórze, w mazi stawowej oraz w ciele szklistym oka. Jest składnikiem płynów ustrojowych i tkanki łącznej. Stanowi także budulec ścian naczyń krwionośnych. Podstawową funkcją kwasu hialuronowego jest wiązanie wody. Codziennie około 30 procent kwasu hialuronowego, obecnego w naturalny sposób w organizmie, ulega rozpadowi, a jego miejsce zajmują nowe cząsteczki kwasu. Jednak wraz z wiekiem jego ilość stopniowo się zmniejsza, przez co dochodzi do degeneracji tkanek, w których się znajduje.

Witamina K2 – Poziom witaminy K2 wpływa na gęstość kości. Stwierdzono że niedobór witaminy K2  powoduje zmniejszenie poziomu osteokalcyny, co z kolei zwiększa kruchość kości. Badania wykazały również, że witamina tylko witamina K2 (K1 nie wykazuje takiego działania) w połączeniu z wapniem i witaminą D może zwiększyć wytrzymałość kości przez poprawę ich geometrii. Witamina K2 jest niezbędna dla utrzymania odpowiedniej wytrzymałości kości u kobiet po menopauzie i jest czynnikiem wpływającym na poprawę zawartości mineralnej kości i szerokości szyjki kości udowej.

Witamina D3 w odpowiednim stężeniu sprawia, że kości są mocne, a zęby zdrowe. Pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, pomaga w utrzymaniu zdrowych kości, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Witamina C bierze udział w procesie tworzenia kolagenu, który jest składnikiem chrząstek stawowych, skóry i struktur powięziowych. W związku z tym kwas askorbinowy odpowiada za elastyczność stawów, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko kontuzji. Witamina C uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, co zapobiega łatwemu tworzeniu się sińców, krwotoków czy krwawień dziąseł.

Witamina C bierze udział w procesie tworzenia kolagenu, który jest składnikiem chrząstek stawowych, skóry i struktur powięziowych. W związku z tym kwas askorbinowy odpowiada za elastyczność stawów, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko kontuzji. Jak wynika z badań, w stanach zapalnych w płynie maziowym poziom witaminy C zmniejsza się nawet o 80 proc., dlatego w tym czasie koniecznie trzeba zadbać o uzupełnienie jej niedoborów.

Ponadto witamina C jest niezbędna do formowania i wydzielania osseiny – składnika budulcowego kości. W związku z tym jej niedobór oznacza zbyt małą ilość komórek budulcowych kości lub odwapnienie kości. W celu profilaktyki osteoporozy zaleca się codzienne spożycie tej witaminy.

Witamina C uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, co zapobiega łatwemu tworzeniu się sińców, krwotoków czy krwawień dziąseł. Hamuje także utlenianie „złego” cholesterolu LDL, a co za tym idzie  doprowadza do zmniejszenia patologicznych zmian miażdżycowych.

Kwas askorbinowy ma również zastosowanie w leczeniu nadciśnienia, gdyż udowodniono, że witamina C bierze udział w regulacji ciśnienia tętniczego. Witamina C wspomaga także wchłanianie żelaza (co zwiększa jego przyswajalność), a także uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych, co może uchronić przed wystąpieniem anemii.

Inni badacze dodają, że witamina C może przyczynić się do spowolnienia procesu tworzenia przerzutów nowotworowych. Zaznaczają także, że niezwykle istotną ze względu na ochronę przeciwnowotworową właściwością witaminy C jest wzmacnianie funkcjonowania układu odpornościowego. Kwas askorbinowy zwiększa bowiem aktywność komórek NK (natural killer) oraz limfocytów T i B, które są zaangażowane nie tylko w zwalczanie patogenów, ale również w proces eliminacji komórek nowotworowych.

Witamina K2 – Poziom witaminy K2 wpływa na gęstość kości. Stwierdzono że niedobór witaminy K2  powoduje zmniejszenie poziomu osteokalcyny, co z kolei zwiększa kruchość kości. Badania wykazały również, że witamina tylko witamina K2 (K1 nie wykazuje takiego działania) w połączeniu z wapniem i witaminą D może zwiększyć wytrzymałość kości przez poprawę ich geometrii. Witamina K2 jest niezbędna dla utrzymania odpowiedniej wytrzymałości kości u kobiet po menopauzie i jest czynnikiem wpływającym na poprawę zawartości mineralnej kości i szerokości szyjki kości udowej.

Witamina D3 w odpowiednim stężeniu sprawia, że kości są mocne, a zęby zdrowe. Pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, pomaga w utrzymaniu zdrowych kości, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Właściwy poziom tej witaminy to również sprawne funkcjonujący układ krążenia, szczupła sylwetka, a także mniejsze ryzyko rozwoju raka. W związku z tym niedobór witaminy D w organizmie może zaszkodzić.

Działanie lecytyny jest wszechstronne i dotyczy pięciu zasadniczych obszarów funkcjonowania organizmu: układu nerwowego, pokarmowego, odpornościowego, układu krążenia oraz aparatu ruchu.

Układ nerwowy pobudza cholina, będąca składnikiem lecytyny. Ułatwia zapamiętywanie i uczenie się, wzmacnia zdolność koncentracji, pomaga w stanach depresyjnych. Wspomaga regenerację zakończeń nerwowych w mózgu i całym organizmie.

Lecytyna chroni ściany żołądka. Przeciwdziała marskości wątroby i usprawnia jej funkcje trawienne. Zmniejsza ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Wzmaga przyswajanie witamin przez organizm oraz wzmacnia efekt ich działania. Pomaga oczyszczać ustrój, zmniejszając toksyczność niektórych leków.

Lecytyna bierze także udział w procesach odpornościowych. Podwyższa aktywność grasicy, gruczołu dokrewnego, który reguluje odporność komórkową. Wspomaga walkę z toksynami pochodzącymi ze środowiska.

Jeśli chodzi o układ krążenia, lecytyna usprawnia transport tłuszczu w ścianach tętnic. Odgrywa istotną rolę w gospodarce cholesterolem. Mając zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższania dobrego (HDL), zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i związanych z nią chorób naczyniowo-sercowych, np. niezmiernie „popularnego” nadciśnienia.

Lecytyna wspomaga odżywianie stawów i kości oraz zapobiega sklerotyzacji kości i stawów zwłaszcza kręgosłupa.

Podsumowanie:

Lecytyna wzmaga odporność na infekcje wirusowe, a jej zdolność do emulgowania i unieszkodliwiania cholesterolu pozwala zapobiegać powstawaniu kamieni żółciowych. Pomaga też nerkom, odżywia skórę zapobiegając łuszczycy. Nerwy też muszą mieć lecytynę do normalnego funkcjonowania. Tu jest potrzebna otoczkom nerwowym. Gdy jej brak, lub jest jej zbyt mało, zjawia się zmęczenie, nerwowość, irytacja, a także kłopoty z seksem. Lecytyna również wspomaga regenerację stawów i kości, zwłaszcza kręgosłupa oraz poprawia ich mineralność. Powinni ją także przyjmować sportowcy, którzy chcą szybko zwalczyć kontuzje i powrócić do intensywnych treningów.

To witamina z grupy B – pełni ważne role w organizmie – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego. Ponadto kwas nikotynowy bierze udział w syntezie hormonów płciowych, kortyzolu, tyroksyny i insuliny.

Amerykańscy naukowcy odkryli także inne właściwości witaminy B3. Ich zdaniem poprawia ona zdolność komórek odpornościowych do zabijania szkodliwych bakterii.

Do ciekawych wniosków w trakcie badań nad witaminą B3 doszli szwajcarscy naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie. Przeprowadzili oni eksperymenty na szczurach laboratoryjnych, które dowiodły, że dzięki niacynie odnosiły one większe sukcesy w stadzie. To dlatego, że szczury, które przyjęły większą dawkę witaminy, stawały się bardziej pewne siebie.